Asociace televizních organizací (ATO) slaví 2. 6. Den peoplemetrů! Sledovanost v roce 2024 zůstává stabilní a průměrná sledovanost televize v České republice dokonce překonala v loňském roce evropský průměr.
4. 6. 2024
Hodnota průměrné doby strávené u televize (ATS) letos v květnu navíc zaznamenala meziroční nárůst: domácí Mistrovství světa v hokeji nekompromisně přilákalo diváky k obrazovce i přes krásné jarní počasí. Závěrečné minuty finále se Švýcarskem sledovalo na TV obrazovkách přes 4 mil. osob a další čtvrt milionu živě na internetu na dalších zařízeních.
Projekt crossplatformního elektronického měření sledovanosti a konzumace obsahu (PCEM), který je nejrozsáhlejším mediálním výzkumem v ČR, oslavil v neděli 2. června již 27 let své existence. Odstartován byl pod hlavičkou Asociace televizních organizací totiž už v roce 1997.
Od roku 2002 zajišťuje stabilitu projektu, kvalitu a včasnou denní dodávku dat o sledovanosti televize výzkumná agentura Nielsen. Jádrem zůstává reprezentativní panel měřených domácností. Velikost panelu se od roku 1997 ztrojnásobila a nyní činí 1 900 domácností. Do měření realizovaného pod hlavičkou ATO je aktuálně zařazeno celkem 59 denně samostatně reportovaných televizních stanic. ATO ale také poskytuje prostor pro ověření TV sledovanosti pro nové vysílatele, zejména malé stanice ve formě jednorázových reportů z projektu PCEM.
1. června 2024 je to přesně rok, kdy na pozici jednatele ATO nastoupil Michal Jordan.
Evropa versus Česká republika
Sledovanost televize v České republice v roce 2023 dosáhla v cílové skupině osob 4+ průměrné denní hodnoty 3 hodiny a 19 minut. Tím překonává evropský průměr, který činí 3 hodiny a 13 minut, jak je uvedeno v ročence Glance One TV Year in The World za rok 2023.
Infografika: ATS pro 4+ v roce 2023 – Evropa versus ČR
Dlouhodobě roste podíl odložené sledovanosti na celkové sledovanosti TV na televizorech: v roce 2023 již představoval 11 %. Celkovou sledovanost TV pořadů dále navyšuje jejich sledovanost přes internet na dalších zařízeních, což je zvlášť patrné u mladších cílových skupin, zejména u 15-24 let.
Rekordní květen
Květnová hodnota průměrné doby sledování (ATS) překonala sledovanost z roku 2023. Zásadní podíl na tom mělo Mistrovství světa v hokeji, které českým divákům přineslo fantastické zážitky. Třešničkou na dortu sledovanosti bylo finálové utkání, ve kterém se Česko stalo mistrem světa.
Infografika: Finále MS v hokeji 2024
Infografika: ATS květen 2023 a 2024 pro 4+
Projekt PCEM aktuálně
Data z projektu PCEM jsou za celé období měření TV sledovanosti dostupná prostřednictvím softwarových nástrojů, včetně dat z doplňkových mediálně-lifestylových výzkumů, jako je Kontinuální výzkum (KV) a Výzkum životního stylu (LSS). Klíčovým softwarovým nástrojem pro zpracování těchto dat je v současnosti Adwind Kite. Televizní data lze však zpracovávat také pomocí dalších technologií, například softwarů od společností Lerach a TechEdge. ATO ve spolupráci s realizátorem projektu PCEM sleduje změny ve způsobu šíření a trendy ve způsobu sledování televize a TV obsahu a reflektuje je plynulým rozvojem projektu. Např. na začátku letošního roku bylo zahájeno měření Smart TV aplikací. Horkým tématem je možné rozšíření projektu o měření sledovanosti mimo domov (např. na chalupách či v restauracích), které je jedním z aktuálních trendů i v zahraničí.
Jak vidí budoucnost projektu PCEM a na co se těší v roce 2024 Michal Jordan?
Věřím, že i v období probíhající technologické změny a měnících se diváckých zvyklostí bude televizní měření nadále pevným bodem mediálního trhu, které všechny nové trendy věrohodně zachytí i v budoucnosti. Těším se, že se nám podaří dotáhnout k realizaci některá další dílčí rozšíření projektu, která umožní dále zkvalitnit jeho parametry a zvýšit jeho rozsah. Obchodní, ale i společenský význam má jen takový videoobsah, který je možné věrohodně změřit.
Jak vidí budoucnost projektu PCEM a na co se těší v roce 2024 Petr Matyáštík, Market Leader Nielsen?
Měření televizní sledovanosti v ČR je pro Nielsen nesmírně významným projektem, který nás velmi baví a snažíme se ho posouvat vpřed. Díky působení na globální úrovni a měření sledovanosti TV v mnoha zemích světa a zároveň hluboké znalosti lokálního trhu přinášíme do projektu širší pohled na aktuální dění v této oblasti a snažíme se využít tu nejlepší praxi pro české prostředí. A sám jsem zvědavý, jak letošní významné sportovní akce zahýbají čísly
o sledovanosti za rok 2024.