Členové ATO:
ATO - Asociace televizních organizací Aktuality Aktuality Volby přitahují diváky k TV obrazovkám

Volby přitahují diváky k TV obrazovkám

05.01.2018

Loňský rok opět ukázal, že zpravodajství a publicistika se těší v před- a povolebním období zvýšenému zájmu televizních diváků. S blížícími se prezidentskými volbami lze očekávat další vrchol sledovanosti těchto pořadů.

Tak jako významné sportovní události typu Olympijské hry dokážou znásobit sledovanost sportovních kanálů, existují společensko-politické události zvyšující sledovanost zpravodajských a publicistických pořadů. Příkladem z uplynulého roku je např. inaugurace nového amerického prezidenta Donalda Trumpa (20. ledna). Nejvíce pozornosti televizních diváků však loni přitáhlo dění na domácí politické scéně: vládní krize na začátku května, jednání Poslanecké sněmovny (PS) o vydání poslanců Babiše a Faltýnka k trestnímu stíhání (6. září), mimořádná schůze PS kvůli lithiu (16. října), předvolební debaty, sčítání výsledků voleb do PS (21. října), ustavující schůze PS (22. listopadu) či jmenování Andreje Babiše předsedou vlády (6. prosince).

Tradičně nejvíce těží z politického „vzruchu“ zpravodajská stanice ČT24. Její podíl na sledovanosti u diváků starších 15 let byl letos v říjnu 5,6 %, což je nejlepší výsledek za poslední čtyři roky. Jen nepatrně lepšího výsledku (5,7 %) dosáhla stanice v říjnu 2013, kdy se konaly předchozí volby do PS. Ještě lépe si ČT24 vedla v lednu 2013 (prezidentské volby, podíl 6,8 %) a rekordní měsíc za celou historii její existence představuje červen 2013 díky vládní krizi a povodním. V lednu 2018 lze díky prezidentským volbám očekávat opět nadprůměrný zájem o vysílání veřejnoprávní zpravodajské stanice, ale i vysokou sledovanost zpravodajství a publicistiky na komerčních TV stanicích.

Podívejme se podrobněji, jak velké publikum přitáhly konkrétní pořady související s uplynulými volbami do PS (vybrané pořady z období 16. až 29. října, pro daný titul vždy pouze nejsledovanější epizoda):

 

 

Všechny pravidelné zpravodajské a publicistické relace z tabulky výše přitom v období týden před a po volbách zaznamenaly sledovanost výrazně vyšší než během září a první polovina října, u většiny titulů šlo o nárůst o desítky procent (v průměru o 50 %). Zachován ale zůstal dlouhodobě platný žebříček českých televizních stanic z hlediska sledovanosti jejich hlavních zpravodajských relací: 1. Nova (Televizní noviny), 2. Česká televize (Události), 3. Prima (Zprávy FTV Prima) a 4. Barrandov (Naše zprávy). Nova porazila Českou televizi o zhruba 100 tis. diváků ve sledovanosti závěrečné předvolební debaty, naopak stanice ČT24 byla jasnou volbou číslo jedna pro sledování výsledků voleb v sobotu 21. října 2017 – dosahovala více než dvojnásobné sledovanosti povolebního vysílání než stanice Nova.

Publicistické pořady nabízí nejen veřejnoprávní, ale i komerční televizní stanice. Například ve 4. kvartále uplynulého roku sledovalo pořad Střepiny na Nově v průměru 825 tis. diváků, pořad 168 hodin na ČT1 pak 559 tis. diváků a pořad Očima Josefa Klímy na Primě 484 tis. diváků starších 15 let. Duel Jaromíra Soukupa na TV Barrandov zhlédlo 188 tis. diváků, Otázky Václava Moravce (ČT1 a ČT24) si v průměru nenechalo ujít 493 tis. diváků. Kauzy Jaromíra Soukupa v průměru ve 4. kvartálu sledovalo 201 tis. diváků 15+. 

Zdroj: ATO - Nielsen Admosphere,  živě + TS0-3, ke dni 3. 1. 2018, CS 15+